Kriterier för bedömning av uppförande

Vitsordet fem (5)

Eleven
  • förstör skolmiljön
  • kan inte uppföra sig i enlighet med skolans och klassens regler
  • är ofta frånvarande utan giltig orsak
  • missköter sina uppgifter
  • har bestraffats flera gånger
  • har en negativ attityd
  • beter sig våldsamt eller aggressivt

Vitsordet sex (6)

Eleven
  • upplever att skolmiljön är andras angelägenhet och tar därför inte ansvar
  • för den
  • följer gemensamma regler bara då det passar eleven
  • stör arbetsron
  • är upprepade gånger oärlig
  • uppvisar ett respektlöst beteende

Vitsordet sju (7)

Eleven
  • känner till reglerna, men har ibland svårighet att följa dem
  • glömmer ofta att utföra sina uppgifter
  • förstår inte alltid sitt eget ansvar för skolmiljön
  • använder ofta ett ovårdat språk
  • visar för det mesta hänsyn

Vitsordet åtta (8)

Eleven
  • tar ansvar för skolmiljön
  • uppför sig i enlighet med skolans och klassens regler
  • förstår och följer skolans rutiner
  • uppför sig sakligt och vänligt
  • visar tolerans och använder ett sakligt språk
  • värdesätter eget och andras arbete

Vitsordet nio (9)

Eleven
  • tar aktivt ansvar för skolmiljön
  • arbetar målmedvetet och ställer också upp för andra
  • har ett vårdat språk
  • är pålitlig, hjälpsam och trevlig mot andra

Vitsordet tio (10)

Eleven
  • är ansvarsfull och osjälvisk
  • har initiativförmåga och föregår med gott exempel
  • bidrar aktivt till att upprätthålla arbetsron och trivseln i skolmiljön
  • bemödar sig om att i alla situationer ha ett gott språkbruk
  • bryr sig om sitt eget och andras välmående